top

John Williams - Filmzeneszerző

(1932 - )

 

 

John Williams élő legenda Hollywoodban. Nem is akármilyen. Rajongói gyakran meglepődve kérdezik: "Tényleg él olyan ember a Földön, aki nem ismeri John munkáit?" Az 1932-ben született maestro olyan klasszikusokat adott ki a kezéből, melyeket meghallva még a kevésbé rutinos moziba járóknak is olyan érzése támad: ezt már valahol halottam. Elég csak a legismertebb Williams-filmzenékre gondolni: A cápa, a Csillagok háborúja, az Indiana Jones széria, a Jurassic Park, az E.T. vagy a Superman filmek. Néha Williams ironikusan megjegyzi, hogy bár pályája során eddig több, mint 130 filmzenét komponált, és ezek közül ötért Oscar-díjat is kapott, ő az a zeneszerző, aki a legtöbbször kénytelen üres kézzel hazatérni egy-egy Oscar-átadásról. Ez eddig 31-szer fordult elő! Ebben a 31 nominációban olyan is akadt, amikor nem is egy, hanem mindjárt három kategóriában jelölték.

Zeneszerzői karrierjének legérdekesebb része mégis talán az olyan filmmogulokhoz fűződő munkakapcsolata, mint Steven Spielberg, vagy George Lucas. Williams sikerének fontos tényezője a projektszerű, néha zaklatottnak tűnő filmkészítési gyakorlathoz való könnyed alkalmazkodás, illetve a rendezők vízióival való gyors azonosulás képessége. A filmipar egyik legfontosabb trendje, a gyártási folyamatok párhuzamos szervezése sem okoz különösebb problémát a tapasztalt mesternek. Lucas új Star Wars trilógiájának első darabjához ("Baljós árnyak") a zenét úgy komponálta, hogy a filmet még javában forgatták. "Az első bevágást 1998. októberében láttam. Nyersanyag volt még, és a különleges effektusok is hiányoztak, de az időzítések megvoltak. Alig vártam, hogy hozzálássak a munkához, hiszen nem több mint két hónapom maradt a munkára. Hasonló ez ahhoz, amikor felkérnek egy neves építészt, egy hatalmas épület megtervezésére, és csak pár hónap áll rendelkezésre. Ilyenkor jobb, ha egyedül hagyják, nem zavarják, hagy végezze a feladatát, és csak reménykednek, hogy az épület állni fog a határidő lejártával. George ezt tette."

 

A Mester munka közben


A "Baljós árnyak" zenei felvételén Williams már sokadszorra vezényelte a London Szimfonikus Zenekart a londoni Abbey Road Stúdióban. Az intenzív munka nyolc napig tartott. Mivel sokan dolgoztak a filmben azok közül, akik már a "Csillagok háborújának" első három részén is részt vettek, John Williams számára ez olyan volt, mint egy családi összejövetel - ez a munka ahhoz hasonlított, mintha egy régi baráthoz tértem volna vissza - emlékezett Williams.

Mind többen hasonlítják a modern vezetőket a karmesterekhez. Peter Drucker után legutóbb a világhíres professzor, Henry Mintzberg fogalmazta meg a Harvard BusinessReview-ben, hogy a magasan képzett szakemberek vezetése milyen jelentős mértékben hasonlít egy szimfonikus nagyzenekar irányításához. Williams műveit rendszerint maga vezényli, és sikerei aligha lennének elképzelhetőek kellően rutinos zenészek nélkül. Egyik legnagyobb erénye ezért talán pont az, hogy valódi szakmai közösségeket képes teremteni. "A magasan képzett szakemberek kevés rendelkezést és felügyeletet igényelnek, de pártfogásra és támogatásra szükségük van. A karmestereknek nem kell felhatalmazniuk a zenészeket arra, hogy zenéljenek. Talán inspirálni, de felhatalmazni semmiképpen." - vélekedik Mintzberg. Akárhogy is van, John Williams sztárságában legalább akkor szerepe van a kiemelkedő zenei tehetségnek, mint a kivételes vezetői megnyilvánulásoknak.

 

Ez már a show-része - A népszerű dallamok élő koncetreken is felcsendülnek

 

Ismerjen meg további nagy üzleti gondolkodókat!

 


  Bannerek
 
ALEAS Group
FLOWLego Seriousplay
Insuite Project
 
top