Működés Optimalizálás
A környezetre tervezett szervezetek nem alkalmasak a dinamikus, kiszámíthatatlanul változó környezetben való működésre. Az üzleti szervezetek megújításához olyan horizontális szemléletre van szükség, amely a munkatársakat már nem szűk részterületekért, hanem az egész szervezet működését behálózó folyamatokért teszi felelőssé. Célunk, hogy partnereinknek az üzleti- és ügyviteli folyamat-struktúrák felépítése, átalakítása során is minőségi megoldásokat közvetítsünk.
Az IQC folyamat-fejlesztő megoldásainak részletei BPR – Business Process Reengineering Az IQC folyamatelemző módszertana Minőségbiztosítási rendszerek bevezetésének támogatása Az informatika jelentősége a BPR-ban Az üzleti/ügyviteli folyamatokról
BPR – Business Process ReengineeringBusiness Process Reengineering (BPR), vagyis az “üzleti folyamatok újjászervezése”, a vállalat alapvető struktúráinak az átgondolása annak érdekében, hogy termékeivel és szolgáltatásaival értéket teremtsen azok számára, akik azokat megvásárolják. Rendkívüli jelentőségű jövőbe irányuló befektetés, amely hosszútávon képes biztosítani a vállalat alkalmazkodóképességét, és ezáltal sikerességét. A vevők végül is nem egyszerűen termékeket vagy szolgáltatásokat vesznek meg, hanem – közvetve – azt a folyamatot, amely előállítja számukra az adott terméket vagy szolgáltatást. A BPR által közvetített szemlélet középpontjában az üzleti folyamatok állnak. Vagyis a felelősségi hatásköröket és döntési jogosultságokat a folyamatok és nem jól körülhatárolható részfunkciók köré szervezik. Ne feledjük: a legtöbb folyamat olyan kereszt-funkcionális tevékenység, amely a szervezeti ábrán az üres helyet töltik meg az egyes szervezeti egységeket jelölő fehér négyzetek között. Szomorú tapasztalat, hogy sok szervezet pazarolja erőforrásait olyan újjászervezési projektekre, melyek hosszútávon nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket. Ezért az IQ ConsultinG tanácsadói az üzleti folyamatok megújítását célzó projekteket minden esetben az aktuális kockázatok körültekintő elemzésével indítják. Ezeknek a tényezőknek az ismeretében az ügyfél aktív szerepvállalásával kerül sor a konkrét folyamatelemzői és újjászervezési módszertan kialakítására. Az általunk javasolt megoldások így egyediek és testre szabottak. A projekt így lehetőséget teremt a vevői igényekhez való rugalmas alkalmazkodásra, illetve a piaci kihívásokkal való lépéstartásra.
Az IQC folyamatelemző módszertanaA folyamatszervező munka három nagy feladatcsoport köré szerveződik:
A folyamatszervezési projektek általános célkitűzései:
Gazdasági-pénzügyi auditA működési (gazdasági, pénzügyi) audit célja olyan elemző-értékelő (döntés előkészítő) szakértői tanácsadás megvalósítása, amely magába foglalja:
Az Audit komplexitása megköveteli a rendszerezett eljárásmódot. A feladat első szakaszában kerül sor a rendelkezésre álló pénzügyi források és ezek megosztási logikájának, illetve felhasználási mechanizmusainak vizsgálatára. A felmérés részét képzi a szervezet fő működési folyamatainak áttekintése és a tervezési rendszerek felülvizsgálata. A második szakaszban történik meg a felméréskor összegyűjtött és rendszerezett információk feldolgozása. Ekkor vetjük össze egymással a rendelkezésre álló forrásokat, a megvalósítandó feladatokat, és a működéssel szemben támasztott elvárásokat. Ennek a munkaszakasznak a legfőbb feladata a vizsgált működési struktúrák hiányosságainak és belső ellentmondásainak feltárása szervezeti és gazdálkodási szempontból. Végezetül a javaslattételi szakasz feladata a kritikus pontok kiküszöbölését célzó stratégiák és a forráshiányos helyzet eredményes menedzselését megalapozó javaslatok megfogalmazása.
Minőségbiztosítási rendszerek bevezetésének támogatásaA Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) minőségbiztosítási rendszerei ma már az üzleti világ szereplőin kívül a közszolgálati munka eredményességének is megkérdőjelezhetetlen fokmérői. Olyan tanúsítványok, melyek igazolják az adott tevékenységek következetes végrehajtását, a külső és belső szolgáltatások eredményességének folyamatos javítását. Az IQ ConsultinG a partnerszervezet minőségbiztosítási rendszerének kialakítását és minősítését az alábbi tevékenységekkel segíti:
Az ISO bevezetés támogatásához olyan kooperatív konzultációs modellt ajánlunk, amely a bevezetésben érintett vezetők és a külső szakértők közös munkájára épül.
Az informatika jelentősége a BPR-banA 90-es évek a korábbiakhoz képest minőségileg új folyamatszemléletet hoztak. Ezt elsősorban az elmúlt évek informatikai fejlesztései tették lehetővé. A vállalati információtechnológia robbanásszerű fejlődése látványos segítséget nyújtott a korábban megoldhatatlannak tűnő kereszt-funkcionális folyamatok áttekintésében, az értékláncok biztos nyomon követésében. A különböző információs rendszerek ma már könnyedén képesek kezelni a belső vállalati határokon átnyúló folyamatok hálózatait, anélkül, hogy eltévednének az üzleti szervezetek mind komplexebb értékteremtő tevékenységeiben. Az IQ ConsultinG tanácsadói munkájának mind hangsúlyosabb része a speciális folyamatszervezési feladatok menedzselése, illetve ezek informatikai megjelenítése. Nem csak a jelenlegi működés feldolgozásáról van szó, hanem új algoritmusok körvonalazásáról, illetve ezek beillesztésének elősegítéséről. Ez a klasszikus BPR tanácsadói módszerek mellett speciális szoftver-rendszerek kialakításának és folyamatos karbantartásának igényével szemesít bennünket. A kihívás nagy, de a folyamatszervezési projektjeink sikerei azt bizonyítják, minőségi szolgáltatásainkra ezeken az új területeken is számítatnak partnereink.
Az üzleti/ügyviteli folyamatokrólA folyamatok behálózzák a szervezeteket, akár tetszik ez nekünk, akár nem. Két lehetőségünk van: figyelmen kívül hagyjuk őket, és reméljük, hogy úgy alakulnak a dolgok, ahogyan mi szeretnénk, vagy megpróbáljuk megérteni és menedzselni őket, hogy biztosan az történjen, amit elképzeltünk. A legáltalánosabban elfogadott folyamatdefiníciók a következők: "Egy vagy több tevékenység, amely értéket növel úgy, hogy egy bemenetkészletet alakít át a kimenetek készletévé (javakká vagy szolgáltatásokká) emberek, módszerek és eszközök kombinációjává".– Irving J. DeToro "Olyan jelenség, amely egy vagy több dolog ráfordításával (bemenet) a vevők számára értéket képviselő teljesítményt (kimenet) eredményez."– James Champy Tulajdonképpen minden input és output között van valamilyen folyamat. Vannak olyan folyamatok, melyek a fogyasztók számára nem látható vagy érzékelhető termékeket és szolgáltatásokat állítanak elő, de az üzlet menedzselése szempontjából elengedhetetlen fontosságúak. Ezeknek belső a folyamatoknak a gördülékeny összekapcsolása tehet igazán sikeressé egy szervezetet. Az üzleti folyamatok tökéletesítésének alapvetően két alternatívája lehetséges. Vagy a meglévő működési struktúrát fejlesztjük tovább egy egész szervezetet átható tanulási gyakorlat kialakításával (CPI – Continuous Process Improvement), vagy radikálisan átszervezzük a vállalat működését egy teljesen új folyamatstruktúra megteremtésével (BPR). Tapasztalataink szerint egy-egy folyamat-elemzési és –szervezési munka legproblematikusabb része maguknak a vizsgálandó folyamatoknak a meghatározása és definiálása. Ahogyan Bill Gates Microsoft vezére is fogalmazott, "az alapfolyamatok legalább olyan fontosak a vállalatok életében, mint az emberi test működésében a légzés, vagy az emésztés." "Az embert életben tartó folyamatoknak, mint pl. a légzésnek, a vállalati szervezetben is megvan a maga megfelelője. Ilyen autonóm folyamat például a gyártás, amiért a cég tulajdonképpen létezik. E folyamatnak olyan hatékonyan és megbízhatóan kell működnie, mint az emberben a szívnek. Másik típusa az autonóm folyamatoknak az ügyintézés – például a befizetések és kifizetések nyilvántartása. Ez ugyanúgy nélkülözhetetlen, mint a légzés. Ha ezek az alapvető folyamatok leállnak, az egész vállalat leáll, majd meghal. Tekintve, hogy ezek az alapfolyamatok nagyon fontosak – és nagyon költségesek is –, a nagy cégek már évek óta hatalmas összegeket fektetnek automatizálásukba, hogy így növeljék hatékonyságukat." – Bill Gates
|
Bannerek |