top

Paul M. Teutul Sr. - az Orange County Choppers tulajdonosa

(1949- )

 

 

Az Orange County Choppers (OCC) igazán menő amerikai vállalkozás. Népszerűségét és ismertségét azonban talán nem is lenyűgöző termékeinek köszönheti, hanem annak a folyamatnak, ahogyan ezeket az egyedi megrendelésre készülő motorcsodákat elkészítik. A mindössze húsz emberrel működő vállalkozás mindennapjait ugyanis a Discovery Channel reality-sorozata az egyik legfelkapottabb médiaeseménnyé varázsolta. A nézők „beköltöznek” a városszéli modern manufaktúra fémcsarnokába és végigkövethetik egy-egy gép elkészítésének teljes folyamatát. Akiket nem kötnek le az egyébként lenyűgöző műszaki részletek, azoknak ott vannak a csoportdinamika szépségei. Elég annyit mondanunk, hogyha a Teutul család nem létezne, ki kellene őket találni.

 

A New York-i tűzoltók emlékére tervezett modell elkészítését is végigkövethették a TV nézők

 

Aki meghallja az "Orange County" nevet, annak először talán Kalifornia jut az eszébe, de ez történetesen a Hudson-völgyben fekszik. Az Orange County Choppers közelebbről New York államban, Rock Tavern-ben található, körülbelül 80 mérföldre New York City-től. A céget ezen a néven 1999-ben alapították, és az Orange County Ironworks vállalkozásból nőtt ki, egy acélmegmunkáló üzemből, amelyet csaknem 30 évvel korábban az egyedi choppereket kedvelő és gyártó idősebb Paul Teutul hozott létre idősebb fiával (Paul Jr.), aki egyben a cég vezető tervezője is. Az OCC az 1999-es Daytona Biketoberfest kiállításon jelent meg először az egyedi motorok piacán a "True Blue" (Valódi Kék) klasszikus chopperrel, amelyet az idősebb Paul házának alagsorában készítettek.

Ezt hamarosan követték további fantázianévvel megjelölt motorok, például a Spider Bike, amelyet a zenész Wyclef Jean (the Fugees) vásárolt meg, vagy a Jet Bike, amelyet az Afganisztánban harcoló amerikai katonák tiszteletére készítettek.

Az Orange County Choppers egyedi motorkerékpárjait ma már az egész világon ismerik és nagyra értékelik. De vajon hogyan tett szert ilyen elképesztő népszerűségre a Teutul család, élen az idősebb Paullal, aki ijesztően kigyúrt felsőtestével, és megőszült Ferenc József bajuszával akár saját maga karikatúrájának is tekinthető?

Nyilván túl egyszerű lenne letudni a választ azzal, hogy a csapat jó motorokat épít. Ez még nem lenne elég a heti több mint tízmilliós nézőszám biztosításához. A show sokkal inkább szórakoztató műsor, semmint technológiai ismeretterjesztés. A tömegeket ezért nem is annyira a műszaki részletek, hanem a csapattagok egyéni taplósága szögezi a karosszékhez. Szókimondó szövegek, egymásnak feszülő indulatok, sértődések, beszólások, durva főnöki leszúrás. Csoportdinamika minden mennyiségben olyan főszereplőkkel, akik az élet által rendezett jelenetekben hozzák saját magukat. Bepillantunk egy nem éppen hétköznapi családi biznisz mindennapjaiba, miközben közvetlen tapasztalatokat szerezhetünk a „már megint az utolsó pillanatban csinálunk mindent” típusú nyomasztó, ám mindannyiunk által ismerős helyzetek kezeléséből. Ahogyan az idősebb Paul fogalmazott, „…tapasztalataim szerint az emberek nagy része azért néz bennünket, hogy lássa a fiatalok milyen sikerrel képesek felnyomni az agyvizemet. Hogy őszinte legyek ez nem különösen nehéz feladat. Nagyon bosszant a következetlenség és slendriánság, ennek pedig hangot is adok. Ilyenkor általában össze is török valamit…

 

Kivételes pillanat: itt éppen teljes harmóniában: az „öreg” és a fiúk

 

Tudom, kissé diszfunkcionális a családunk, de mutasson nekem jobbat a környéken!” - teszi hozzá sokat sejtetően. Semmi kétség: az idősebb Paul olyan főnök, akitől minden beosztott fél, legyen szó akár saját fiairól. Persze ehhez hozzátartozik az is, hogy a nagy hanghoz kivételesen nagy szív is tartozik, és olyan komoly bántódása azért még senkinek sem esett a „bűnösök” közül.

A cégalapító-tulajdonos a legtöbb „hangos” konfliktusba egyébként éppen az ifjabb Paullal, saját fiával keveredik. Ennek lényege szinte kivétel nélkül ugyanaz: a főkonstruktőr Paul éppen elmélyülten dolgozik valamin, amikor apjának jobb ötlete támad. Persze nem valamilyen konkrét feladat, sokkal inkább egy idegesítő megjegyzés, ami éppen csak arra jó, hogy megakassza a folyamatban lévő munkát. A fiúk persze megpróbálják Paul Sr. elképzeléseit elszabotálni, és a figyelem hamarosan ismét a munka eredeti tárgyára fókuszál. Paul Sr. viszont nem szereti ha hülyének nézik, ezért ilyenkor általában elszabadul a pokol. Érdekes kis hatalmi közjátékok ezek, melyek általában valamilyen elmés beszólással végződnek. Nemrég az „öreg” felfokozott lelkiállapotában arra ragadtatta magát, hogy véresen komolyan odaszólt az egyik szerelőnek: „…esküszöm, most tényleg hozzávágok valamit. Az a kalapács pont jó lesz!” Paul Jr. okos gyerek, tudja, hogy ilyenkor már célszerű meghátrálni. Szégyen a futás, de hasznos. Az üzembe pedig lassan visszaköltözik a nyugalom, és a motor is elkészül éppen a határidő lejárta előtt néhány órával. Ami igazán emberi: a konfliktusok jönnek-mennek, a családi kötelékek mégis erősek. Egyik fél sem kér bocsánatot, de Paul büszkesége az „áru” átadásakor a csapat valamennyi tagját kárpótolja a vélt vagy valós sérelmekért. A sikerben újra együtt a banda, kezdődhet a következő kihívás.

 

Kezdődik... - Nyilván ez a céges meeting is békésen indult


A cégvezetés tehát szeretetreméltón amatőr. Amikor az idősebb Paultól egyszer megkérdezték melyik a kedvenc könyve egyszerűen csak megmondta az igazat: „utálok olvasni, életemben egyedül csak az "Egerek és emberekhez" volt szerencsém, ahhoz is csak azért, mert kötelező olvasmány volt.” A végeredmény viszont igazi profi munka. Teutul Sr. a kiváló motorokat előállító vállalkozás mellett egy világszinten ismert és ezért rendkívül értékes márkanevet is felépített. Rájött ugyanis arra, hogy ha az emberek többségének messze nem futja egy százezer dolláros egyedi építésű motorra, egy OCC logoval díszített pólót, ébresztőórát vagy játékmodellt azért mindenki megengedhet magának. Ahogyan pedig az manapság lenni szokott, a kapcsolódó merchandising nagyobb üzletnek bizonyul, mint a cég alaptevékenysége. Bármilyen hihetetlen, de már megjelent Teutelék férfi dezodorja „Padlógáz” fantázianéven. Na persze, ha valaki finom, érzéki termékre gondolna, az valószínűleg nem látott egy részt sem a TV sorozatból. Itt igazán macho dologról van szó, olyan különlegességről, amely erősen emlékeztet a motoros bőrszerkók és a nubuk illatára.

Akárhogy is ragozzuk a dolgot, az OCC egyben egy személyes vallomás is. Hitvallás Teutulék chopper-filozófiája mellett, melynek középpontjában az egyediség, a csapatszellem, a sebesség, a makacsság, és a pimaszsággal párosult ravaszság áll.

Persze nem szabad megfeledkezni arról, hogy az üzemben valóban remekművek épülnek, melyek valamennyi alkatrészét egyedileg gyártják. Ezeket a choppereket nem egyszerűen összeszerelik, hanem a csapat tagjai kézművesként megalkotják. Ez egy nyerő csapat, amely nem közlekedési eszközöket, hanem műremekek sorát készíti.

Teutelék hatását már sokféleképpen elemezték. A vélemények megoszlanak, de abban szinte mindenki egyetért, hogy ez a csapat az új évezred motoros társadalmának ikonja. Paul Sr. és „családja” azt jelenti a mai kétkerekeseknek, mint az „Easy Rider” a 70-es években. Többek ők, mint példakép. Sikeres üzleti modell, és egyben az „amerikai álom” új évezredben történő beteljesülése, a főszerepben Paul M. Teutul Sr., leszázalékolt acélipari munkással, az OCC márkanév mára milliomossá vált tulajdonosával. Története kiváló példa arra, hogyha az egyediség és a szakértelem médiaszereplési lehetőséggel párosul, a határ valóban a csillagos ég…

 

Ismerjen meg további nagy üzleti gondolkodókat!

 


  Bannerek
 
ALEAS Group
FLOWLego Seriousplay
Insuite Project
 
top