Matt Groening - Televíziós producer, a Simpson család kitalálója(1954- )
Hallottak már a sárga családról? Simpsonék (The Simpsons) a televíziózás történetének legnépszerűbb családja. Az, hogy a Simpson család ismertsége az élő színész-sztárok népszerűségével vetekszik, természetesen nem a véletlen műve. Az ünnepelt jelenség mögött kifinomult, jelentékeny profittal dolgozó üzleti vállalkozás húzódik. A tíz éve töretlen sikersorozat körül szerényen szorgoskodó szellemi szülő nem más, mint Matt Groening.
Matt Groening "simpsons-formátumban" Matthew Abram Groening 1954 február 15-én született Portlendben, a család öt gyermeke közül harmadikként. Édesapja Homer (a Simpsons rajongóknak most biztosan megdobban a szíve: hiszen Bart papáját is Homernak hívják – minő véletlen), reklám szakemberként dolgozott, és esetenként a rajzfilm technikákat is felhasználta. Ekkor Matt még író szeretett volna lenni. Ez irányú fiatalkori próbálkozásai nem is voltak sikertelenek: nyolc évesen már megnyerte a "Jack and Jill" magazin írói pályázatát. Az iskolás évek aztán nem a várakozásoknak megfelelően alakultak. Mattnek a tanuláshoz nem nagyon volt komolyabb indíttatása, inkább rövid történetek írogatásával és megrajzolásával múlatta az időt. Végül is az olympiai Evergreen State College-ben kötött ki. Ez a hely elsősorban arról volt nevezetes, hogy nem rendelkezett kötött tanmenettel, bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy nem is ígért említésre méltó végzettséget. 1977-ben, miután Matt megunta a hallgatói hírlevél szerkesztésében való közreműködést, Kalifornia felé vette az irányt. Úgy gondolta ott íróként sikerülhet a nagy áttörés. Első hollywoodi éveire pokolként emlékszik. Írás helyett egy nyolcvannyolc éves rendező sofőrjeként és szerkesztőjeként alkalmazták. Az volt a feladata, hogy rögzítse a rendező visszaemlékezéseit. Nem csoda, hogy Groening meggyűlölte Kaliforniát, de tudta, hogy ha valamit el szeretne érni, vállalnia kell a nehézségeket. Groening sosem tartozott a tehetséges rajzolók közé. Állítólag csak nyulat tudott rajzolni, azt viszont meglehetős sikerrel. Erre építve olyan képregény sorozatot talált ki, melyben a főszereplő nyúlon, Binky-n keresztül saját, los angelesi megpróbáltatásait figurázta ki. A rajzok kézről-kézre jártak Hollywoodban, és lassan kialakult Binky saját kis rajongótábora. Groening a képregénynek beszédes címet választott: "Life in Hell". Aztán 1980-ban a Los Angeles Reader, ahol Matt egyébként kézbesítőként dolgozott, elkezdte megjelentetni a mókás képsorokat. És bár a figurák meglehetősen kidolgozatlanok voltak, a jó humorú szövegek hamarosan kincset értek. 1987-ben feleségül vette Deborah Caplant, aki az LA Reader hirdetési osztályán dolgozott. Úgy határoztak felmondanak, és teljes idejüket a "Life in Hell" menedzselésének szentelik. Még ebben az évben találkoznak James L. Brooksal, aki tévés producerként dolgozik, és felajánlja Mattnek, hogy készítsenek közösen egy igazán eredeti rajzfilmsorozatot. Az ötlet állítólag az alatt a negyed óra alatt szültetett meg, amíg Matt Brooks irodájában várakozott a meghallgatásra.
James L. Brooks, a "The Simpsons" producere és Groening Megszülettek Simpsonék, és az első rész sugárzására 1989. december 17-én került sor. Azóta töretlen a "The Simpsons" sikere, és nem csak Észak-Amerikában, ahol a leghosszabb ideje játszott rajzfilmsorozatnak számít. A sorozatot eddig több mint 70 országban vetítették nagy sikerrel, és az elmúlt években 10 Emmy-díjjal is kitüntették.
És hogy miként is készülnek az egyes Simpsons epizódok? Mike Scully, a sorozat társproducere az alábbiakban röviden összefoglalja azt a folyamatot, ahogyan az első ötletekből kibontakozik egy-egy történet. "Talán azzal kezdeném, hogy egy ilyen film elkészítése sokkal nagyobb feladat, mint egy élő szereplős filmforgatás, hiszen sokkal több szempontot kell a készítés során figyelembe vennünk. Az első nap túlnyomó része írással telik. Az idő túlnyomó részében csapatmunkában dolgozunk. Kb. 14 írónk van, akik ilyenkor mind egy közös helységben munkálkodnak. Minden esetben a kiindulópont egy alap-történet, amelyet valamelyik fickó ismertet a többiekkel. Ekkor egy olyan brain-storming szakasz következik, amikor ízekre szedjük az elképzelést, és kialakítjuk a történet folyamát. A közösen kialakított eredménnyel az eredeti ötlet gazdája visszavonul, és elkészíti az első vázlatos leírást. Ezt a csoport megkapja, és nekilát azt közösen átdolgozni. Nyilván ez a szakasz sok konfrontációval és súrlódással jár együtt, de mindannyian megtanultuk tiszteletben tartani egymás munkáját és elképzeléseit. És persze lőfegyvereket tilos bevinni a kreatív szobába. Miután elfogadtuk a forgatókönyvet, megkapják a művészeink, és képregényszerűen megrajzolják a történetet. Ha ez oké, akkor ismét a rajzolók következnek, és néhány hónap múlva elkészítik az úgynevezett "animatronicot", vagyis egy meglehetősen durva, fekete-fehér változatát a rajzfilmnek. Ezt az írókkal ismét megnézzük, és javaslatokat teszünk a különböző változtatásokra. Itt még bármi lehetséges. Elvehetünk, hozzárakhatunk, vagy kitalálhatunk teljesen új dolgokat. A munkálatok utolsó két hónapja a színes, finomított, de még mindig nagyvonalú verzió elkészítésével telik. Ez az utolsó lehetőségünk arra, hogy még bármin is változtathassunk. Ezután következik a részletek kidolgozása, a hangok és a zenei betétek rögzítése. Az egész folyamat megközelítőleg 9 hónapot vesz igénybe. Mint látható, ez egy meglehetősen komplex projekt. Sok dolgot kell egyszerre áttekinteni, és a pontos tervezés döntő fontosságú. Mit jelent ez? Pl. a Halloween-re készülő speciális részt el kell kezdenünk csinálni januárban, és a karácsonyi történetet sem kezdhetjük el májusnál később kitalálni." Mára a Simpson család valódi nagyüzemmé, és a kereskedelmi televíziózás egyik legértékesebb névjegyévé vált. Egy 25 perces epizód elkészítése 1.000.000 dollárba kerül, és kb. hat hónapot vesz igénybe. Ez meglehetősen jelentékeny összeg, még akkor is, ha a költségek csökkentése érdekében a rajzokat Dél-Koreában készítik. A szereplőknek hangot kölcsönző színészek a fellépés mértékétől függően epizódonként kb. 50.000 dollárt keresnek. Természetesen az igazán nagy üzlet a filmhez kapcsolódó jogdíjak értékesítéséből származik. Ha meglátogatjuk a gyártó FOX vagy a Simpsons hivatalos weblapjait, akkor hamar rájövünk, hogy Groening és társa Brooks ezen a területen sem bíznak semmit a véletlenre.
|
Bannerek |